Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Kattängel

Av Eva - 17 november 2012 22:11

 


Varje höst lägger Skorpan på sig i vikt. Denna hösten var inget undantag. Lars tyckte att "hon är säkert med ungar".

Medan jag tyckte "nej, inte då. Hon har gått upp i vikt tack vare att hon norpat åt sig Morris kattungemat!"


Jag har emellanåt kollat efter symptom OM hon skulle vara med ungar. Men näe..


I onsdags var tecknen tydliga. Hon blödde ur "stjärten", hon gömde sig och var extremt mattegosig! Shit.. Jaja, även den bäste kan missa ett piller eller två till katten    


Fort fram med en bolåda och bädda i den. Det tog max bara ett par minuter så fick hon värkar. Katter har en tendens att kunna hålla sig tills att de känner sig trygga..


Efter ca ett par timmar så födde hon fram en kattunge. Som dessvärre var misskapt och dödfödd   

Oddsen att få en dödfödd är större för en äldre kattmamma än för en som är yngre. Och Skorpan är 11 ½ år..


Nu gick det som det gick, och Skorpan har tagit det hela otroligt bra! Och det gick bra för henne, som tur är   

Som det verkar så har hon nu Morris som bebis   Hon tvättar honom och han får tvätta henne tillbaka. Vilket inte var acceptabelt tidigare!


Vad jag har lärt mig av detta? Att jag inte skulle ha slarvat med pillren till henne och jag skulle ha kastrerat henne tidigare, men än är det inte försent.. Jag ska beställa en tid för henne.

 

Barnen tog det hela med ro, då jag hade förberett dem på vad som kunde hända.

 
 
Marie

Marie

18 november 2012 21:31

Ledsen för Skorpans skull att hon var tvungen att uppleva det. Tur i oturen var kanske att hon aldrig haft kattungar tidigare, och inte verkade förstå vad som borde ha hänt!

Kastrering är så viktigt av många anledningar! Katten blir mer harmonisk, väljer familjen framför att leta partner, man minskar risken för problem med markering inomhus.Och man förhindrar att honkatter drabbas av livmodercancer vilket är en mycket vanlig dödsorsak bland okastrerade honkatter. :( Det finns dessutom alldeles för många oönskade huskatter redan i Sverige och varje vinter fryser många av dem ihjäl eller går hemska öden tillmötes för att vi människor inte tar vårt ansvar!

Alla måste jobba tillsammans för att öka kattens värde, och det gör man genom att se till att det inte blir oönskade katter. Att kattungar man säljer är minst 12 veckor gamla, att de är veterinärbesiktade, avmaskade och vaccinerade mot FIV/FeLV. Vidare är det viktigt att man som nybliven kattägare (oavsett ras) försäkrar sin katt, så att man inte behöver hamna i den situationen att man inte kan hjälpa sin katt OM/när den blir sjuk. Ingen människa förväntar sig att den eller sina barn kommer att hålla sig frisk hela livet. Varför förväntar vi oss då att våra husdjur ska göra det??

Oj vilken lång novell det blev men det här ämnet kan jag prata mig varm om länge ;)

Håller tummarna att Skorpans kastrering går bra, och du kanske kan ta och kastrera vilda Morris samtidigt :)

Kramis gumman


http://blogg.sessans.com

Eva

21 november 2012 11:11

Åh, nog vet jag att du kan skriva länge om detta då ;) Hihi :D

Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 3 april 2018 13:02

Sedan jag skrev sist har det inte hänt mycket. Jag jobbar för fullt, men så jobbar jag heltid också. Utöver arbetet har jag ingen ork över till något annat. Jag är trött och slut. Den enda ork jag har går till familjen, men knappt det. Men snart är d...

Av Eva - 31 januari 2018 18:08

Nu har jag inte uppdaterat bloggen på någon vecka. Men jag har varit så trött! I helgen när jag jobbade så drog jag till med drygt 40 timmar, samt 60 talet mil i bil. Jag jobbar i hemvården   Men när jag la mitt schema sist så tänkte jag att jag sk...

Av Eva - 15 april 2014 09:31


      Nu har jag tagit ett steg längre. Jag har sökt jobb som personlig assistent. Och även en vän tipsade och skulle rekomendera mig om ett annat personlig assistentjobb!Jag har sett att det har funnits annonser ute förut, men det som har sto...

Av Eva - 2 april 2014 22:35


    Idag hade jag bara tänkt tagit det lugnt. Men hur det än var så började jag att känna mig låg.. Vad är bästa botemedlet mot det? Jo, en promenad. Det blev en mil i snabbt tempo - powerwalk! Eller ja, 4,5 km till en vän - drack kaffe och s...

Av Eva - 1 april 2014 20:20

    I flertalet av de sälj & köpesgrupper som jag är med i på Facebook lägger folk upp massvis av bilder. Bilder på saker som ska säljas. Men vill man verkligen köpa det? På många av de bilder jag har sett så är dessa saker bl.a skitiga, dammi...

Några rader om mig:



Lämna gärna en kommentar när du ändå kikar in!
Eller varför inte skriva ett ord eller två i gästboken :-)
Jag skulle bli superglad!

Lämna gärna ett ord :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22
23
24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Besöksstatistik

Något du undrar över?

10 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag gillar:

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards